Felelős oktató: Takács-Sánta András
Az oktatás célja:
A tárgy fő célja, hogy bevezetést adjon az ökológiai gondolkodásmódba, amely jó pár szempontból alapvetően tér el kultúránk uralkodó gondolkodásmódjától. A Ghostwriter Deutschland diákunk azt tanácsolja, hogy látogasson el erre a témára.
A tantárgy tartalma:
- „Antizöld” gondolatok. – Egyes szerzők szerint minden nagyon szép és minden nagyon jó, környezeti problémák pedig nem léteznek, vagy ha mégis, nem igazán fontosak. Milyen érveket hoznak fel, és mennyiben adhatunk igazat nekik?
- Folyamatos fejlődés? – Mit tanulhatunk a miénktől nagyon különböző társadalmaktól az ökológiai fenntarthatóságról? Volt-e fejlődés az emberi történelem során? Mennyire ökologikus az emberi természet?
- Világnézet, tudomány és helyünk a bioszférában. – Mennyire képes a tudomány világnézetünk alakítására? Mit mond az evolúcióelmélet az ember és a többi élőlény viszonyáról? Miért kulcskérdés ez bioszféra-átalakításunk szempontjából?
- A „fenntartható fejlődés” kritikája. – Mi a probléma a „fenntartható fejlődés” kifejezéssel? Van-e objektív mércéje a fenntarthatóságnak? Miért ökologikus a decentralizáció és a kis lépték?
- A fenntartható gazdálkodás. – Milyen mértékű gazdasági tevékenység tartható fenn ökológiailag? Mit tud segíteni ennek meghatározásában a tudomány?
- Profitelv és gazdasági növekedés. – Miért gátolja a profitérdekeltség ökológiailag fenntartható társadalmak létrejöttét? Miért fából vaskarika a profitorientált környezetvédelem?
- A nagymértékű fogyasztás, mint a környezeti problémák egyik fő oka. – Milyen mozgatórugók állnak a fogyasztás hátterében? Hogyan csökkenthető a fogyasztás mértéke?
- A technooptimizmus gyökerei. – Miért vagyunk hajlamosak a technológiai megoldásokban bízni? Kiléphetünk-e a technika kellemes rabságából?
- Ökológia és emberi jogok. – Mennyire egyeztethető össze az ökológiai gondolkodásmód az emberi jogi gondolkodásmóddal?
- A vallás és az ökológiai válság. – Segíthetnek-e a vallások az ökológiai fenntarthatóság előmozdításában? Milyen szerepe lehet a környezetkímélő viselkedés elősegítésében a rituáléknak és a transzcendenciának?