Felelős oktató: Zlinszky János, Ballabás Gábor
Az oktatás célja:
A környezetpolitika általános jellemzésén, fogalmi keretein túl bemutatni a nemzetközi és hazai környezetpolitika kialakulásának fő okait, fő folyamatait, eseményeit és azok változásait.
A tantárgy tartalma:
- A nemzetközi és nemzeti környezetpolitikák kialakulásának fő okai történeti keretben
- A környezetpolitika fogalma, keretei, céljai, eszközei, a változások fő jellemzői
- A nemzetközi környezetpolitika kezdetei, fő kihívásai az 1960-as és 1970-es években (Római Klub, ENSZ, ENSZ EGB)
- A nemzetközi környezeti problémák és környezetpolitika az 1980-as-1990-es években, (1987. Közös Jövőnk, 1992. Rio, 2000. MDG, 2002. Johannesburg)
- A nemzetközi környezetpolitika 2015-ig (MEA 2005., Rio +20, a 2015-ben elfogadott MDG)
- A nemzetközi szervezetek környezetpolitikájának jellemzői (az EU és az OECD példáján) 1.
- A nemzetközi szervezetek környezetpolitikájának jellemzői (az EU és az OECD példáján) 2.
- A hazai környezetpolitika fő eseményei, változásai az elmúlt évtizedekben; a hazai környezetpolitika intézményrendszere és változásai, a lokalitás szerepe: települési szintű környezetpolitika hazánkban
- A környezetpolitika információs bázisa, monitoring, környezeti adatok, adatbázisok, mutatók, kulcsmutatók hazai példákkal; a környezeti értékelés, tervezés, programozás
- A hazai környezetpolitikai szabályozás és eszközei (céljaik, változásaik, hatásaik, európai összefüggések)
- A hazai környezetpolitika szakterületi jellemzői terhelések-állapot-válaszok (PSR) logikában I.– klasszikus terület – a hazai vízkészlet-gazdálkodás és vízminőség-védelem
- A hazai környezetpolitika szakterületi jellemzői II. – lemaradás vagy felzárkózás: a hazai hulladékgazdálkodási politika változásai az elmúlt két évtizedben